DAG 7: Symptom vs orsak

Igår räknade du troligen på din flaskhals och blev förvånad över kostnaden.

Men innan du kastar dig över lösningen vill jag att du pausar och ställer dig en viktig fråga:

"Är det jag tror är flaskhalsen verkligen flaskhalsen, eller bara ett symptom av den verkliga flaskhalsen?"

Det här är den vanligaste orsaken till att flaskhals-eliminering misslyckas. Folk fixar symptomen istället för orsakerna. De löser det synliga problemet, men den verkliga flaskhalsen finns kvar och skapar nya symptom.

Låt mig berätta om David och miljoners-misstaget.

David driver en tillverkningsfirma med 41 anställda. Hans "flaskhals" var uppenbar: Kvalitetskontroll. Alla produkter köade där i 2-3 dagar innan leverans.

David spenderade 680 000 kronor på att förstärka kvalitetsavdelningen. Anställde två personer, köpte snabbare testutrustning, implementerade nya rutiner.

Resultat: Kön i kvalitetskontroll försvann. Men leveranstiderna förkortades bara med en dag. Och efter två månader var köerna tillbaka, större än någonsin.

Problemet: Kvalitetskontroll var inte flaskhalsen. Det var ett symptom.

Den verkliga flaskhalsen: Produktionsplaneringen. Dålig planering skapade ojämna flöden som ledde till köer i kvalitetskontroll.

När vi fixade planeringen försvann köerna i kvalitetskontroll helt - utan de dyra investeringarna.

Varför vi attackerar symptom istället för orsaker

Anledning 1: Symptom är synliga, orsaker är dolda

Du SER kön i kvalitetskontroll. Du ser INTE den dåliga planeringen som orsakar kön.

Du SER att säljaren är överbelastad. Du ser INTE det bristfälliga CRM-systemet som skapar dubbelarbete.

Du SER att kunderna klagar på leveranstider. Du ser INTE den godkännandeprocess som fördröjer allt.

Anledning 2: Symptom känns akuta, orsaker känns abstrakta

"Vi måste lösa kvalitetskön NU!" känns brådskande.

"Vi borde se över produktionsplaneringen" känns som något man kan göra senare.

Anledning 3: Symptom har enkla lösningar, orsaker kräver reflektion

Kvalitetskö = Anställ fler personer (enkelt) Produktionsplanering = Analysera, förstå, förändra (krångligt)

Anledning 4: Symptom får dig att se ut som problemlösare

"Jag löste kvalitetskön på en månad!" låter bra i styrelserummet.

"Jag omarbetade hela planeringssystemet" låter tråkigt, även om det ger 10x bättre resultat.

Så här skiljer du symptom från orsaker

Test 1: 5 Why-tekniken för flaskhalsjägare

Ta din identifierade flaskhals och fråga "varför" fem gånger:

Davids exempel:

  • Problem: Kö i kvalitetskontroll
  • Varför? För att produkterna kommer ojämnt
  • Varför kommer de ojämnt? För att produktionen startar i batchar
  • Varför startar produktionen i batchar? För att planeringen görs veckovis
  • Varför görs planeringen veckovis? För att David inte har tid oftare
  • Varför har David inte tid? För att han gör all planering själv

Verklig flaskhals: David gör all produktionsplanering själv

Test 2: Lösnings-testet

Fråga dig: "Om jag löser det här problemet, försvinner då alla relaterade problem?"

Davids exempel:

  • Om kvalitetskön försvinner, försvinner då leveransförseningarna? Delvis
  • Om planeringsproblemen försvinner, försvinner då kvalitetskön? Helt

Verklig flaskhals: Planering (löser fler problem)

Test 3: Återkommande-testet

Fråga dig: "Har vi löst det här problemet förut, men det kom tillbaka?"

Om svaret är ja, löste du troligen ett symptom förra gången.

Davids exempel: Kvalitetskön hade "lösts" tre gånger tidigare med övertid och extra resurser. Men den kom alltid tillbaka.

Verklig flaskhals: Det som skapar köerna om och om igen

Test 4: Ursprungs-testet

Fråga dig: "Vad var det första som hände i kedjan av problem?"

Spåra tillbaka till utgångspunkten.

Davids exempel:

  1. David planerar produktion på måndagar
  2. Ojämn planering skapar batchar
  3. Batchar skapar ojämna flöden
  4. Ojämna flöden skapar köer
  5. Köer i kvalitetskontroll

Verklig flaskhals: Steg 1 (planeringen)

Vanliga symptom som maskerar verkliga flaskhalsar

Symptom: "Vi har för lite personal"

Möjlig verklig orsak: Ineffektiva processer som får befintlig personal att slösa tid

Symptom: "Våra system är för långsamma"

Möjlig verklig orsak: Användarfel eller dubbelarbete som belastar systemen

Symptom: "Kunderna är otåliga"

Möjlig verklig orsak: Bristfällig kommunikation som skapar fel förväntningar

Symptom: "Vi har för många projekt samtidigt"

Möjlig verklig orsak: Ingen prioriteringsprocess som skapar fokus

Symptom: "Kvaliteten är för låg"

Möjlig verklig orsak: Bråttom pga flaskhalsar tidigare i processen

Symptom: "Personalen är stressad"

Möjlig verklig orsak: Ständig brandkämpning pga systemiska problem

Din symptom vs orsak-analys (15 minuter)

Ta din identifierade flaskhals från förra veckans kartläggning och testa den:

Steg 1: 5 Why-analys (7 minuter)

Ditt problem: ___________________

Varför händer det? ___________________

Varför händer det? ___________________

Varför händer det? ___________________

Varför händer det? ___________________

Varför händer det? ___________________

Verklig grundorsak: ___________________

Steg 2: Lösnings-test (3 minuter)

Om jag löser [din identifierade flaskhals], vilka andra problem försvinner då?

Lista dem: ___________________

Om jag löser [grundorsaken från steg 1], vilka andra problem försvinner då?

Lista dem: ___________________

Vilken lista är längre? Det är troligen din verkliga flaskhals.

Steg 3: Återkommande-test (2 minuter)

Har vi försökt lösa [din identifierade flaskhals] förut? Ja/Nej

Om ja: Kom problemet tillbaka? Ja/Nej

Om det kom tillbaka: Du löste troligen ett symptom förra gången.

Steg 4: Ursprungs-test (3 minuter)

Spåra kedjan bakåt från din identifierade flaskhals:

Problem 5: ___________________ Problem 4: ___________________
Problem 3: ___________________ Problem 2: ___________________ Problem 1 (ursprung): ___________________

Verklig flaskhals: Problem 1

Davids genombrott när han slutade fixa symptom

När David slutade fokusera på kvalitetskön och började fokusera på planeringen:

Vecka 1: Delegerade daglig planering till produktionsledaren Vecka 2: Implementerade enkel planeringsprogramvara
Vecka 3: Skapade buffertar för oväntade order

Resultat:

  • Kvalitetskön försvann helt (utan extra personal)
  • Leveranstiderna förkortades med 5 dagar
  • Produktiviteten ökade med 30%
  • Stressnivån i hela företaget sjönk

Kostnad: 25 000 kr för programvara + 2 veckors arbete Kontra hans första lösning: 680 000 kr som inte löste grundproblemet

Morgondagens uppdrag

Idag: Gör din symptom vs orsak-analys. Identifiera om du jagar rätt problem eller bara dess symptom.

Om du upptäcker att du jagar ett symptom: Justera ditt fokus till grundorsaken.

Imorgon: Vi börjar den praktiska jakten med observationsmetoden - att följa arbetet genom din verksamhet för att se exakt var det fastnar.

Kom ihåg: Det är bättre att lösa rätt problem långsamt än fel problem snabbt. Grundorsaker löser många symptom samtidigt. Symptom löser bara sig själva.